Drie belangrijke tips voor succesvol solliciteren


Wie naar een job zoekt, wordt behoorlijk om de oren geslagen met allerhande tips. Vaak gaat het om tips die al decennia meegaan en niet noodzakelijk up-to-date zijn. Elin De Vits van Randstad schept wat klaarheid.

1. Maak je cv en motivatiebrief op maat

Speel met de structuur van je cv, zodat jouw belangrijkste troeven voor die specifieke job in het oog springen. Als de vacature het belang van een universitair diploma benadrukt, krijgt de rubriek opleidingen de eerste plaats. Zet je taalvaardigheden in de verf voor internationale jobs. Over cv’s met of zonder foto zijn ook werkgevers verdeeld. Doe vooral waar je jezelf goed bij voelt. Recruiters kijken gemiddeld zes seconden naar een cv, in eerste instantie diagonaal. Houd hier dus rekening mee, zodat de jouwe meteen in het oog springt.

Een motivatiebrief biedt de kans om meer in detail te gaan over aspecten uit je cv. Maar vergeet niet concreet uit te leggen waarom je net voor die functie of organisatie solliciteert. Toon dat je je achter de waarden en missies van de werkgever schaart. Houd de aandacht vast met een sterke opener, en zorg dat je blijft nazinderen met een originele afsluiter.

2. Vlot en leesbaar is belangrijk

Beperk de lengte van je cv tot twee pagina’s. Schrap wat niet relevant is. Een op maat gemaakt cv is per definitie onvolledig. Breng een duidelijke structuur aan met tussentitels, opsommingstekens en voldoende witruimte. Tenzij je een creatief grafisch profiel wilt invullen, houd je de lay-out van je cv eenvoudig. De regel is: hoe minder kleuren en lettertypes, hoe beter. Let op voor schrijffouten, een gedoodverfde afknapper voor recruiters.

Idem voor je motivatiebrief. Je wil je kans op een gesprek toch niet van tafel vegen met een domme dt-fout? Lees je brief tig keer na, minstens, en laat hem nakijken door iemand anders. Gebruik korte, krachtige zinnen in de actieve vorm. ‘Ik werd opgedragen om de boekhouding zorgvuldig op te volgen’ vergt meer moeite voor de lezer dan ‘Ik volgde de boekhouding zorgvuldig op’. Houd het dus dynamisch, en vermijd afkortingen en nodeloos jargon.

3. Je online profiel moet complementair zijn

Met de komst van sociale media hebben recruiters een nieuwe bron van informatie naast je cv en motivatiebrief. Concentreer je in de eerste plaats op LinkedIn om indruk te maken of zorg tenminste dat wat daar te lezen is overeenkomt met wat in je cv staat. Deel content die nauw verwant is met jouw opleiding of interessesfeer en vraag invloedrijke professionals uit je netwerk om aanbevelingen voor je te schrijven. Zo werk je ook online aan je ‘personal brand’.

Wenst u graag meer te weten over hoe we u kunnen bijstaan? Wij nemen graag de tijd om u te ontvangen.

Schrijf u hier in & ontvang als eerste ons laatste nieuws per mail